راهنمای بازی‌های کامپیوتری

چرا L.A. Noire همچنان یکی از بهترین بازی‌های کارآگاهی است؟

 در بازی L.A. Noire بازیکنان هدایت کارآگاهی به نام کول فلپس (Cole Phelps) را بر عهده می‌گیرند. فلپس به تازگی یک کارآگاه شده و یک کهنه سرباز جنگ جهانی دوم بوده است. در ابتدا، فلپس باید پرونده‌های جنایی بسیاری را بررسی کند و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کند اما پس از مدتی توطئه‌ای اتفاق می‌افتد که به طور مستقیم با زندگی شخصی Cole مرتبط می‌شود. این عنوان، روایتی جذاب از زندگی پر پیچ و خم یک کارآگاه در دهه ۴۰ میلادی در لس آنجلس را ارائه می‌دهد و بازیکنان با داستان جذابی روبرو خواهند بود. همان‌طور که گفتیم، عنوان L.A Noire توسط Team Bondi ساخته شده و توسط راکستار منتشر شده است.

ساختار گیم‌پلی ال ای نوآر چندان پیچیده نیست، اما آزادی عمل بالایی را به بازیکنان ارائه می‌دهد. بازیکنان در طول تحقیقات پیرامون یک پرونده، می‌توانند مسیر تحقیق خود را انتخاب کنند و راه رسیدن به سرنخ‌ها را بیابند. صحنه‌های جرم، هسته اصلی گیم‌پلی بازی است. جایی که بازیکنان به دنبال شواهد و سرنخ‌های مختلف می‌گردند و احتمال دارد که از بسیاری از آن‌ها نیز غافل شوند. برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر نیز بازیکنان حق انتخاب دارند تا به مکان‌های مرتبط یا افراد آشنا و حاضر در صحنه رجوع کنند و به پاسخ سوال پرونده‌ها برسند. 

 

البته که هنوز مکانیک جذاب و منحصر به فرد عنوان L.A. Noire را بازگو نکردیم. جایی که بازیکنان باید از متهم‌ها و شاهدهای پرونده بازجویی کنند تا به متهم اصلی پرونده برسند. چهره‌های NPCهای حاضر در بازی بر اساس چهره بازیگران واقعی الگوبرداری شده تا انیمیشن‌های دروغگویی یا راستگویی در چهره‌ها مشخص شود و بازیکنان بر اساس آن تصمیم بگیرند. حتی بازیکنان باید به زبان بدن (Body Language) متهم‌ها نیز توجه کنند زیرا که اهمیت زیادی در تشخیص راستگویی فرد دارد.

احتمال اینکه در بازجویی‌ها اشتباه کنید و شواهدی را از دست بدید زیاد است در نتیجه امکان این مسئله وجود دارد که فرد اشتباهی را دستگیر کنید و پرونده را با نتیجه اشتباه ببندید. این مکانیک در سال ۲۰۱۱ بسیار منحصر به فرد بود. موشن کپچر، موشن اسکن‌ها و انیمیشن‌های صورت‌ها نیز در آن زمان تحسین برانگیز بود.

این مکانیک، تاثیرگذاری زیادی برای بازی‌های کارآگاهی داشت. بسیاری از بازی‌هایی که بر اساس داستان شرلوک هلمز ساخته می‌شوند، از مکانیک‌های L.A. Noire الهام گرفتند و آن‌ها را به سبک خودش اجرا کرده است. دیگر عنوانی که الهامات زیادی از این مکانیک داشته، عنوان Detroit Become Human است. بازی Gamedec نیز به طور کامل از ال ای نوآر الهام گرفت اما این مکانیک را در قالب یک نقش‌آفرینی ایزومتریک پیاده کرد و سبک خاص خودش را به بازیکنان ارائه داد. اما هیچ‌کدام از عناوین نتوانستند که ساختار جذاب L.A Noire را تکرار کنند.

بازی‌های شرلوک هلمز، گیم‌دک و دیگر عناوین کارآگاهی، حول یک داستان فراگیر متمرکز شدند و مکانیک‌های گیم‌پلی تاثیر مستقیمی در روایت خطی داستان ندارند. اما L.A. Noire خلاف این اصول عمل می‌کند. کارآگاه بودن در این بازی، یک امر مهم است و تاثیر عمیقی در داستان دارد. اگر بازیکنان، شواهد و مدارک را پیدا کنند در ادامه دیالوگ‌های بیشتری برای بازجویی‌ها خواهند داشت و این نکته در داستان بازی، تاثیر مستقیم دارد. از طرفی داستان‌های دنیای L.A Noire از یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام از آن‌ها فضای خاص خودشان را به همراه دارد. نکته‌ای که ارزش تجربه بازی را بالا می‌برد.

+ نوشته شده در  جمعه 18 اسفند 1402ساعت 20:47  توسط علیرضا فلاح